سه‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۹:۰۹
۰ نفر

چند روز پیش خبری مبنی بر امکان لو رفتن رمز کارت‌های بانکی شهروندان و دسترسی هکرها به حساب شهروندان پخش شد، خبری که به مردم برای تغییر رمز عابربانک‌هایشان هشدار می‌داد.

سطح شهر

با وجود اینکه 2 روز پیش بانک مرکزی از طریق رسانه‌ها اعلام کرد که حساب‌های بانکی شهروندان در امنیت است و خیال آنها را از این بابت مطمئن کرد، اما هنوز هم شهروندان تا پاسی از شب جلوی عابر بانک‌ها صف‌های طویلی تشکیل می‌دهند و به وارسی حساب‌ها و تغییر رمز کارت‌های خود می‌پردازند.

در این میان، بررسی حساب و تغییر رمز آن به‌ویژه برای افرادی که چندین کارت دارند یا می‌خواهند به تغییر رمز کارت‌های دیگر اعضای خانواده خود اقدام کنند، بیشتر از حد معمول زمان می‌برد و ممکن است اعتراض دیگران را در پی داشته باشد. از این‌رو در درجه اول به شهروندانی که می‌خواهند رمز کارت‌های خود را تغییر دهند، پیشنهاد می‌شود که پیش از رفتن به پشت باجه، رمز جایگزین (4رقمی) را انتخاب کنند، زیرا انتخاب رمز در پشت باجه باعث معطل‌شدن دیگران می‌شود.

در این زمینه دیده شده که گاه شهروندی، تازه در پشت باجه یادش افتاده که رمز کارتش را فراموش کرده و چند دقیقه‌ای را صرف پیدا کردن آن کرده است. از سوی دیگر، شهروندانی هم که در صف ایستاده‌اند باید صبر بیشتری پیشه سازند و اجازه دهند تا همشهری‌ای که در پشت باجه قرار دارد، کارش را با آرامش بیشتر انجام دهد تا مبادا در وارسی حساب و تغییر رمز کارت خود دچار اشتباه شود. برخی از شهروندان هم که گویا همیشه ساعت شان جلو‌تر و تندتر از بقیه حرکت می‌کند! مرتب به دیگران غر می‌زنند که‌ای بابا این چه وضعشه، 2 ساعته که طولش دادی و... اما وقتی خود در پشت باجه می‌ایستند، دوست دارند که زمان از حرکت باز ایستد!

آزار و اذیت دیگران

درست معلوم نیست که چرا برخی از افراد علاقه عجیبی به سر کار گذاشتن و آزار و اذیت دیگران دارند؟ کوچک که بودیم وقتی از مدرسه تعطیل می‌شدیم، آموزگاران و پدران و مادران، ما را از زدن زنگ خانه دیگران و سایر مزاحمت‌هایی که می‌شد برای مردم ایجاد کرد، برحذر می‌داشتند. به همین خاطر، آدم درکار برخی افراد بزرگسال که به شکل‌های گوناگون اسباب زحمت دیگران را فراهم می‌آورند، درمی‌ماند.این دسته افراد متاسفانه همه جا حضور دارند. آنها گاه با خراب کردن مبلمان شهری و گاه با دستکاری آنها به مقاصد پنهان و آشکار خود می‌رسند.

یکی از این دست مزاحمت‌ها، موقعی است که همه خسته سوار پله برقی مترو یا فروشگاهی شده‌اند. درست در چنین وضعیتی اگر نقص فنی در میان نباشد، ممکن است سر و کله یکی از همین مزاحمان پیدا شود و با دستکاری پله برقی یکباره حرکت آن را متوقف سازد.در بسیاری از این مواقع پیش آمده که افراد به‌خصوص سالمندان بر اثر ایست ناگهانی پله برقی کنترل خود را از دست داده و به جلو یا عقب پرت شده‌اند. در اینجا از این شهروندانی که دست به این آزارها می‌زنند، باید پرسید که چه لذتی از معطلی مردم و از همه مهم‌تر به خطر افتادن سلامت و امنیت آنها عایدشان می‌شود؟ بی‌تردید اگر این افراد تنها یک لحظه خود را جای همشهریان‌شان می‌گذاشتند، هیچ‌گاه مرتکب این خطا کاری نمی‌شدند.

استانداردهای بیمارستانی

رعایت استاندارد تنها مختص کالاها نیست بلکه کلیه ساخت و سازها را نیز در برمی‌گیرد.ساخت بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها هم باید تابع استانداردهای خاص و تعیین‌شده باشد. بیمارستان‌ها در گذشته بیشتر جهت مصارف پزشکی و جراحی طراحی می‌‌شدند ولی امروزه می‌توان شاهد تغییر جهت آنها، به سود مولفه‌های انسانی بود؛ از این‌رو بیمارستان‌های امروزی بیشتر به هتل شبیه هستند و نیز بر همین اساس وجود فضای اقامتی دارای اهمیت بیشتری نسبت به طرح‌های سرد بهداشتی در بیمارستان‌های گذشته شده است.

در بیمارستان‌های کنونی مدت زمان بستری و اقامت بیمار به‌طور پیوسته کوتاه‌تر می‌شود. زیبایی و راحتی ورودی‌های بیمارستان از جمله استانداردهایی است که باید در ساخت بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها مورد توجه قرار گیرد.به همین دلیل گفته می‌شود که زیبایی یک بیمارستان به آن است که کمتر شبیه بیمارستان و بیشتر شبیه ورودی یک هتل مرتب و تمیز باشد.

با اینکه استانداردسازی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در کشور ما پذیرفته شده و مطابق قانون شهرداری، سازندگان ملزم به رعایت آن هستند، اما معلوم نیست چرا تعدادی از ساختمان‌های پزشکان، مراکز درمانی و بهداشتی، بدون رعایت استانداردهای لازم ساخته می‌شوند؟ در این قبیل مراکز درمانی و بهداشتی، عدم‌رعایت ضوابط و استانداردهای بیمارستانی از همان ورودی ساختمان به چشم می‌خورد. ضمن اینکه این ورودی‌ها از نظر زیبایی هیچ چنگی به دل نمی‌زنند و چشم نواز نیستند، پله‌ها هم به‌گونه‌ای ساخته شده‌اند که مناسب ورود و خروج بیماران، افراد مسن و معلول نیستند.همچنین پلکان ورودی بعضی از این مراکز، فاقد نرده و بخش ویژه ورود و خروج معلولان است.

کد خبر 166804
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز